Elke ochtend en middag wordt er in de praktijk spreekuur gehouden. Voor het spreekuur dient u altijd een afspraak te maken. Een consult duurt gemiddeld 15 minuten. De doktersassistente zal bij het maken van de afspraak een aantal korte vragen stellen naar de reden van uw afspraak. Dit heet triage. Zo kan zij een betere inschatting maken over de ernst van uw klacht, de termijn waarop de dokter u moet zien en hoeveel tijd er ingepland moet worden.Wij streven ernaar dat u met een klacht dezelfde dag of uiterlijk de dag erna gezien kunt worden. Voor spoed kunt u natuurlijk direct terecht!
Telefonisch spreekuur
Hebt u een korte vraag of wilt u even overleggen met de huisarts, dan kan dat d.m.v. een telefonisch consult. U maakt hiervoor een afspraak met de doktersassistente. Zij noteert u dan in de agenda van uw huisarts en de huisarts belt u in de loop van de dag terug. Geef vooral uw mobiele telefoonnummer door, zodat we u goed kunnen bereiken! Eenvoudige klachten kunnen vaak ook door de assistente telefonisch worden afgehandeld. Zij geven advies volgens de NHG-standaard. Voor het opvragen van uitslagen van onderzoek verzoeken wij u vriendelijk te bellen tussen 14:30 en 17.00u
Visite/huisbezoek
Het huisbezoek is bedoeld voor mensen die niet in staat zijn om naar het ‘gewone’ spreekuur te komen. Bijvoorbeeld omdat u te ziek of slecht ter been bent. Voor het aanvragen van huisbezoeken op diezelfde dag dient u in de ochtend tussen 8.00 en 10.00 uur te bellen.
Als het maar enigszins mogelijk is om naar de praktijk te komen, kunt u dat toch beter doen. De behandelingsmogelijkheden in de praktijk zijn veel groter dan bij u thuis.
Voorbereiding op het spreekuur
U gaat naar het spreekuur omdat u een klacht of vraag over uw gezondheid heeft. U heeft bijvoorbeeld keelpijn. De klacht is duidelijk, maar de reden voor de komst naar het spreekuur verschilt van persoon tot persoon.
De huisarts wil graag weten waarom u naar hem toe komt. Uw vraag kan bijvoorbeeld zijn:
Kan het kwaad?
Ik wil wat voor de pijn.
Over drie dagen ga ik met vakantie en dan moet het over zijn. Wilt u iets voorschrijven?
Heeft mijn keelpijn te maken met andere klachten?
Kan ik wel gaan werken?
Is het besmettelijk?
Uw huisarts zal proberen erachter te komen wat uw vraag is en wat u wilt. Denk hierover van te voren na. Dat maakt de kans groter dat wat ú belangrijk vindt ook werkelijk aan bod komt. Klachten hebben vaak een ingewikkelde oorzaak. Spanningen of bijzondere gebeurtenissen in uw leven kunnen een rol spelen. Als u zelf niet zo goed weet wat u moet vragen, is het goed om dat te zeggen.
Maak uw klacht, vraag of wens ook voor uzelf duidelijker door uzelf de volgende vragen te stellen vóór u de dokter spreekt:
Wat is precies mijn klacht?
Waarom ga ik er nú mee naar de dokter?
Wat wil ik precies weten van mijn huisarts?
Wat moet de huisarts voor mij doen?
Hebben mijn klachten te maken met bepaalde spanningen, gebeurtenissen of emoties?
Zo kunt u samen met uw huisarts ervoor zorgen dat u niet de deur uitgaat zonder dat u precies begrepen hebt wat er is bedoeld en dat u antwoord hebt gekregen op wat u hebt willen vragen.